Terkini

'Pelurus rambut Bluetooth pertama di dunia' boleh digodam dengan mudah





Berikut adalah perkara yang sepatutnya tidak pernah menjadi perkara: Pelurus rambut Bluetooth yang disambungkan.

Glamoriser, firma U.K. yang memperuntukkan dirinya sebagai pembuat "pelurus rambut Bluetooth pertama di dunia," membolehkan pengguna untuk memautkan peranti tersebut ke aplikasi, yang membolehkan pemilik menetapkan tetapan haba dan gaya tertentu. Aplikasi ini juga boleh digunakan untuk mematikan pelurus jauh dari jarak jauh.

Masalah besar, walaupun. Pelurus ini boleh digodam.

Penyelidik keselamatan di Pen Test Partners membeli pasangan dan menguji mereka. Mereka mendapati bahawa ia adalah mudah untuk menghantar arahan Bluetooth berbahaya dalam jarak jauh untuk mengawal pelurus pemilik jauh.

Para penyelidik menunjukkan bahawa mereka boleh menghantar salah satu daripada beberapa arahan ke atas Bluetooth, seperti had suhu atas dan bawah peranti masing-masing - 122 ° F dan 455 ° F - serta masa penutupan. Kerana pelurus tidak mempunyai pengesahan, penyerang boleh mengubah dan mengatasi suhu pelurus dan dari masa ke masa mereka - sehingga batas maksimum 20 minit.

"Oleh kerana tidak ada pasangan atau ikatan yang ditubuhkan di atas [Bluetooth] apabila menyambungkan telefon, sesiapa yang berada dalam lingkungan dengan aplikasinya boleh mengawal pelurus," kata Stuart Kennedy dalam catatan blognya, berkongsi pertama dengan TechCrunch.

Terdapat kaveat, kata Kennedy. Pelurus hanya membenarkan satu sambungan serentak. Sekiranya pemiliknya tidak menyambungkan telefon mereka atau keluar dari jarak jauh, hanya boleh menyerang peranti penyerang.

Di sini di TechCrunch kita semua untuk menetapkan perkara-perkara yang terbakar "untuk kewartawanan," tetapi dalam kes ini nombor bercakap untuk diri mereka sendiri. Jika, menurut penemuan penyelidik, pelurus boleh ditindas ke suhu maksima 455 ° F pada waktu tamat 20 minit, itu menubuhkan keadaan utama untuk api - atau sekurang-kurangnya kerosakan terbakar.

Dianggarkan bahawa seramai 650,000 kebakaran rumah di U.K disebabkan oleh pelurus rambut dan seterika yang ditinggalkan. Dalam sesetengah kes, ia boleh mengambil lebih daripada setengah jam untuk peranti yang dipanaskan ini untuk menyejukkan ke tahap yang selamat. Perkhidmatan bomba dan penyelamat U.K telah meminta pemilik secara fizikal tarik plag pada peranti mereka untuk mencegah kebakaran dan kerosakan.

Glamoriser tidak menjawab permintaan untuk memberi ulasan sebelum penerbitan. Aplikasi ini tidak dikemas kini sejak Jun 2018, mencadangkan pembetulan masih belum disediakan.





Sumber : https://techcrunch.com

No comments