Terkini

Genting mencapai penyelesaian dengan Fox dan Disney


Wanted: Talented People For The 20th Century Fox World Theme Park In Genting Highlands

Genting Malaysia Bhd (GenM) telah mencapai penyelesaian dengan Fox, Twenty First Century Fox (21CF) dan Syarikat Walt Disney mengenai pertikaian mereka berkaitan dengan taman tema berjenama Fox di Genting Highland.

Kumpulan itu telah memeterai perjanjian penyelesaian dengan Fox Entertainment Group LLC, Twentieth Century Fox Film Corp, Foxnext LLC, 21CF dan Disney, yang akan memberikan GenM lesen uuntuk menggunakan harta intelek Fox yang tertentu.

Ini adalah sebahagian daripada memorandum perjanjian bertulis yang bertarikh 25 Julai, GenM berkata dalam Bursa Saham.

GenM sedang mengemas kini rancangan pembangunan dan pembinaan untuk melengkapkan taman tema luar menggunakan keuda-dua harta intelektual Fox dan bukan Fox. Taman teman luar ini juga akan dinamakan semula.

GenM berkata perjanjian penyelesaian telah menyelesaikan sepenuhnya pertikaian terhadap semua pihak dan semua telah bersetuju untuk menolak semua tuntutan dan tuntutan balas antara pihak-pihak dalam tindakan undang-undang yang belum selesai di Mahkamah Daerah Amerika Syarikat untuk Daerah Tengan California.

Penyelesaian prosiding undang-undang ini tidak diharapkan mempunyai pengaruh material terhadap pendapatan terkumpul dan aset bersih GenM untuk tahun kewangan terakhir 31 Disember 2019.

Pada bulan November, 21CF dan Disney mengeluarkan perjanjian untuk membolehkan GenM membina sebuah taman tema menggunakan reka bentuk dan harta intelek yang dimiliki oleh Fox Entertainment Group LLC. Taman tema itu sepatutnya dibuka pada pertengahan tahun 2019.

Memandangkan tindakan undang-undang dan tuntutan balas telah difailkan, GenM memutuskan untuk meneruskan dan membina sebuah taman tema luaran yang lebih besar tetapi tarikh pembukaan telah ditangguhkan.

Menurut laporan, GenM telah melabur lebih US $ 750mil (RM3.1bil) untuk taman tema.

Sumber : Thestar.com

No comments